146. Maatstaf: Fiets (3)

De reis is (bijna) voorbij, dus dit is noodgedwongen de laatste in deze serie. Morgen de laatste etappe, naar huis.

Het was een reis langs veel water. Natuurlijk, heuvels en bergen waren er in overvloed in Tsjechië en Duitsland, maar toch, veel water. Ik reed langs Elbe en Moldau, Berounka en Ohre, Kösseine, Main, Werra en Weser, Diemel, Lippe, Rijn en IJssel. En weet nu: geef mij maar water.

En wat ik stiekem hoop: dat iemand na het zien van deze foto’s denkt ja! dat ga ik ook doen. Ik ga ook zo op reis, al is het maar één keer. Want zo wil ook ik mijn fiets in het landschap zien staan. Omdat dat is waar het uiteindelijk om gaat: achter elk beeld schuilt de wetenschap dat je er zelf ook was op het moment dat het werd vastgelegd. De magie van het moment, en alleen jij die er getuige van was. Mooier kan haast niet.

Klik op de foto’s voor grote weergave.

Op de veerpont bij Pretzsch. De andere fiets is van een Amerikaan. Hij rijdt zonder bagage, die wordt door een reisorganisatie elke dag op de plaats van bestemming afgeleverd. Interessant idee.... (foto iPhone)

Op de veerpont bij Pretzsch. De andere fiets is van een Amerikaan. Hij rijdt zonder bagage, die wordt door een reisorganisatie elke dag op de plaats van bestemming afgeleverd. Interessant idee…. (foto iPhone)

Fiets- annex spoorbrug over de Berounka bij Cernosice, Tsjechië. Een zeldzaam mooie oversteek.

Fiets- annex spoorbrug over de Berounka bij Cernosice, Tsjechië. Een zeldzaam mooie oversteek.

Uit het dal klimmen...  Maak een lange fietsreis en je weet waar die uitdrukking vandaan komt. Foto's zijn tweedimensionaal, de stijging is niet goed te zien. Maar hij was er: vier kilometer achtereen 10%.

Uit het dal klimmen… Maak een lange fietsreis en je weet waar die uitdrukking vandaan komt. Helaas zijn foto’s tweedimensionaal, de stijging is niet goed te zien. Maar hij was er wel degelijk: vier kilometer achtereen tot 12%.

Maar een ander spreekwoord is: what comes up must go down. En precies zo is het. Alleen op de wereld en dan zoef naar beneden, het volgende dal in.

Maar een ander spreekwoord is: what comes up must go down. En precies zo is het. Alleen op de wereld en dan zoef naar beneden, het volgende dal in.

Und ewig singen die Wälder. Zou er een Tsjechische versie van bestaan? Hoog en moederziel alleen in het natuurpark Utersky ten westen van Plzen.

Und ewig singen die Wälder. Zou er een Tsjechische versie van bestaan? Hoog en moederziel alleen in het natuurpark Utersky ten westen van Plzen.

Soms is niet fietsen het devies. Afstappen en luisteren. Naar de ruimte, de leegte. Naar de eindeloze stilte.

Soms is niet fietsen het devies. Afstappen, luisteren, kijken. Naar de ruimte, de leegte. En de eindeloze stilte.

Een nieuwe snelweg in de maak, ergens in Beieren. Van zo'n afstand zie je hoe de menselijke maat verloren gaat. Dorpje, heuvels, alles klopte. En nu opeens zo'n kolossaal bouwwerk...

Een nieuwe snelweg in de maak, ergens in Beieren. Van zo’n afstand zie je hoe de menselijke maat verloren gaat. Dorpje, heuvels, alles klopte. En nu opeens zo’n kolossaal bouwwerk…

Vakwerkhuizen, typisch voor het grensgebied Thüringen-Beieren-Hessen. En precies langs dit grensgebied liep het IJzeren Gordijn.

Vakwerkhuizen, typisch voor het grensgebied Thüringen-Beieren-Hessen. En precies langs dit grensgebied liep tot 1989 het IJzeren Gordijn.

Bijna verdwenen herinnering aan de dodelijke grens tussen Oost en West. Aan de overkant liep hij, met rare hoeken en kronkels doorsneed hij het landschap. Het enige dat over is gebleven is de patrouilleweg waarover de Oostduitse grenswachten hun ronde reden.

Bijna verdwenen herinnering aan de bizarre grens die Oost en West bijna dertig jaar gescheiden hield. Aan de overkant liep hij, een 50 meter brede strook ingesloten door metershoge hekken, deels voorzien van mijnen en automatische mitrailleurs. Met rare hoeken en kronkels doorsneed hij het landschap. Het enige dat is overgebleven is de Kolonnenweg, de patrouilleweg waarover de Oost-Duitse grenswachten hun ronde reden. Voor de goede orde: ik sta hier op voormalig Oost-Duits gebied. Wilde iemand naar het westen vluchten, moest hij eerst de rivier door en dan die dodelijke grens. Wat meestal mislukte.

'Monte Kali', de 290 meter hoge afvalberg van de kalimijn bij Heringen, grens Thüringen-Hessen. Sinds 1903 wordt hier potas (kali) gedolven voor de kunstmestindustrie.

‘Monte Kali’, de 290 meter hoge afvalberg van de kalimijn bij Heringen, grens Thüringen-Hessen. Sinds 1903 wordt hier potas (kali) gedolven voor de kunstmestindustrie.

Over menselijke maat gesproken... de Werratalbrucke bij Hörschel, 732 meter lang, 80 hoog, zet je waarneming op welhaast Escheriaanse wijze op z'n kop, met de reflectie en de oude, piepkleine verkeersbrug daaronder...

Over menselijke maat gesproken… de Werratalbrucke bij Hörschel (Thüringen, voormalige DDR), 732 meter lang, 80 hoog, zet je waarneming op welhaast Escheriaanse wijze op z’n kop, met de reflectie en de oude, piepkleine verkeersbrug daaronder…

'Bij hoog water de loopbrug gebruiken', lees ik op een bord aan de rand van het kleine moeras bij Widdershausen. Gelukkig staat de rivier laag en houd ik droge voeten... (foto iPhone)

‘Bij hoog water de loopbrug gebruiken’, lees ik op een bord aan de rand van het kleine moeras bij Widdershausen. Gelukkig staat de rivier laag en houd ik droge voeten… (foto iPhone)

Dorpen liggen altijd laag, meestal bij een doorwaadbare plek in de rivier. Dit beeld heb ik talloze malen gezien...  's ochtends vroeg de eerste klim, je benen nog stijf van de nacht, en als je boven bent ten afscheid even omkijken naar beneden, naar het dorp waar je geslapen hebt.

Dorpen liggen altijd laag, meestal bij een doorwaadbare plek in de rivier. Dit beeld heb ik talloze malen gezien… ’s ochtends vroeg de eerste klim, je benen nog stijf van de nacht, en als je boven bent op adem komen en ten afscheid even omkijken naar beneden, naar het dorp waar je geslapen hebt.

Een laatste keer langs rustig water: het Hamm-Datteln Kanaal in Noordrijn-Westfalen. Kilometers achtereen het knarsen van gruis onder de banden, en af en toe het machtig grommen van een rivierboot.

Een laatste keer langs rustig water: het Hamm-Datteln Kanaal in Noordrijn-Westfalen. Kilometers achtereen het knarsen van gruis onder de banden, en af en toe het machtig grommen van een rivierboot.

Geen warme dag, maar het vee zoekt beschutting onder een snelwegviaduct. Macht der gewoonte.

Geen warme dag, maar het vee zoekt beschutting onder een snelwegviaduct. Macht der gewoonte.

We naderen het Roergebied. Industrie, en energie. Nee, geen kerncentrale, maar het ziet er net zo onheilspellend uit: de kolengestookte energiecentrale van Schmehausen in Noordrijn-westfalen.

We naderen het Roergebied. Industrie, en energie. Nee, geen kerncentrale, maar het ziet er net zo onheilspellend uit: de kolengestookte energiecentrale van Schmehausen in Noordrijn-westfalen.

Een handbediend pontje over de rivier de Lippe. Met de grootste moeite kon ik, trekkend aan de ketting, het ding naar me toe halen en vervolgens naar de overkant. Waar een bordje stond: minimaal door twee personen te bedienen.

Een handbediend pontje over de rivier de Lippe. Met de grootste moeite kon ik, trekkend aan de ketting, het ding naar me toe halen en vervolgens naar de overkant. Waar een bordje stond: minimaal door twee personen te bedienen.

De herfst is in aantocht: de eerste ochtendmist dient zich aan.

De herfst is in aantocht: de eerste ochtendmist dient zich aan.

Weer op Nederlandse bodem: de Westervoortse Brug over de IJssel bij Arnhem.

Weer op Nederlandse bodem: de Westervoortse Brug over de IJssel bij Arnhem.

En dezelfde IJssel, ruim 120 kilometer noordelijker, bij Kampen. Morgen nog een laatste ruk, dan is Bantega bereikt en de cirkel gesloten.

En dezelfde IJssel, ruim 120 kilometer noordelijker, bij Kampen. Morgen nog een laatste ruk, dan is Bantega bereikt en de cirkel gesloten.

3 thoughts on “146. Maatstaf: Fiets (3)

  1. Welkom ‘thuis’ Hans.
    Wat een fantastische reis!
    Wat een fantastische reportage!
    Complimenten en bedankt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s