126. Eenmaal, Andermaal

Hoogste tijd voor een beetje reclame voor de eigen winkel. Hoewel, eigenlijk die van Mirjam, want haar geesteskind, maar toch ónze winkel want hier geboren en in eigen beheer uitgegeven: Street Food India.

Eerder deze maand hielden we Mirjams prachtige boek officieel ten doop in Amsterdam, met als tagline ‘Dit boek is om op te vreten’. Vonden ook veel genodigden, want het ging grif van de hand. Wat het zo bijzonder maakt? Niet per se dat de recepten vegetarisch zijn, ofschoon dat wel een interessant pluspunt is. Nergens ter wereld is het vleesloze eten zo gevarieerd als in India, en de recepten bieden dan ook een breed scala aan kostelijk voedsel. Maar het is de persoonlijke touch die het boek uniek maakt. Weergaloos mooie fotografie, elke pagina opnieuw een verrassing. Daarnaast zijn door hele boek kleine ‘wist je dat’ kaderteksten gestrooid om de lezer nóg meer inzicht te geven in die wonderlijke wereld die India heet. En zoiets kan natuurlijk alleen als de auteur vertrouwd is met het land, de cultuur, de lokale cuisine en de families waar Mirjam kind aan huis is en veel van de recepten optekende. Als je zo te werk gaat krijg je prachtige persoonlijke pagina’s waar kinderen uit de sloppenwijk Nagwa, waar onze stichting Duniya al jaren actief is, vertellen wat ze het lekkerst vinden. Natuurlijk gevolgd door het recept. Aandoenlijke miniatuurtjes levert dat op. Zoals de twaalfjarige Nisha die verzot is op geroosterde kikkererwten. Waarom? Omdat ze het zelf goed kan klaarmaken en het bovendien een stevige maaltijd is voor haar vader, die de kost verdient met de fietsriksja. Anshu, een negenjarig schoffie uit Nagwa die gek is op aamlet (omelet) met ui en chili, of Bobby, die donderdag en zaterdag de fijnste dagen van de week vindt omdat ze dan op de school van Duniya Education een ei krijgt…

Een boek in eigen beheer uitgeven is een niet gering avontuur. Om te beginnen moet je vertrouwen hebben in je product. Nogal wiedes. Maar je moet óók het geloof hebben dat je het in de markt kunt zetten zoals het in jargon heet. En dat zou wel eens lastig kunnen worden, want we doen het vanuit huis, we zijn ons eigen distributiecentrum, en toen de levering kwam was het wel even schrikken. Kwam er een vrachtwagen het erf oprijden met drie overvolle pallets. Nu staan de dozen hoog gestapeld in de gang van onze studio. Tweeduizend boeken, bijna honderd dozen, maar inmiddels is de voorraad voorzichtigjes aan het slinken, de eerste week moesten we dagelijks naar het postkantoor, soms alleen een bescheiden stapeltje, daags erna een karrenvracht. Nu is het iets minder, maar bijna elke dag gaan we naar het postkantoortje in het naburige dorp en ook vanmiddag gaan er opnieuw vijf pakketjes de deur uit. Mooi gevoel, als je boek de wereld in gaat. Nog mooier als het een prominente plek krijgt in de etalage, zoals hier in boekhandel Minerva in Amsterdam. En het allermooiste als Mirjam ’s ochtends haar e-mail opent en reacties leest. ‘Een pareltje!’ ‘Informatief en ontroerend!’ Veel mensen ook die lieten weten nog diezelfde dag aan de slag te gaan in de keuken. En daags erna berichten hoe heerlijk het gesmaakt had. Ja, dat zijn mooie momenten.

Voor wie het niet weet: 50% van de opbrengst gaat naar het voedselprogramma van Stichting Duniya. Zoals op de achterkant van het boek staat: Van elk verkocht boek profiteren de kinderen uit de sloppenwijk die bij Duniya niet alleen gratis onderwijs krijgen, maar ook een dagelijkse warme maaltijd. Simpele rekensom, toch? Jij lekker eten, zij lekker eten.Tijdens de presentatie in Amsterdam, nu alweer bijna drie weken geleden, probeerden we nog meer extra geld binnen te halen voor het voedselprogramma door foto’s te veilen. Tien schitterende foto’s uit het archief van Mirjam, die we met aanzienlijke korting hadden laten afdrukken bij onze vaste leverancier, Fotolab Kiekie in Amsterdam. Een spannende gebeurtenis, temeer daar ik mocht optreden als veilingmeester. Een enkele foto was zó gewild dat partijen tegen elkaar bleven opbieden, andere foto’s gingen voor nauwelijks meer dan de maakprijs van de hand. Zo leerde ik dat veilingmeester een lastige klus is. Als de bieding vastloopt, hoe krik je het op? Hoe maak je de mensen enthousiast? Soms lukte het, soms ook niet, maar in alle gevallen kon ik bij elke verkochte foto de magische woorden spreken: eenmaal, andermaal…

Dit alles drie weken geleden. Hoe ziet het er nu uit? Spannender kan haast niet, want Mirjam heeft haar boek ingestuurd voor de jaarlijkse Kookboek van het Jaar competitie, en morgen gaan we naar Eindhoven waar de nominaties bekend worden gemaakt. Er zijn vier categorieën, en Street Food India doet mee in de groep Beste Initiatief. Bovendien dingt Mirjam mee naar een nominatie voor het meest duurzame boek van 2012 en alle inzendingen komen in aanmerking voor ELLE eten’s Fotografie Award. Stel je toch voor dat ze genomineerd wordt. De competitie is enorm, aan winnen denken we niet eens (uiteindelijk moet ze het opnemen tegen giganten als Paul McCartney en Paul de Leeuw…) maar om op de shortlist te komen met een nominatie…

Spannend! Jullie horen spoedig hoe het is afgelopen. En wie het boek nog niet heeft en het wil bestellen? Klik bovenaan op de afbeelding van Street Food India of ga hier rechtstreeks naar de webwinkel. En denk er aan: 50% van de opbrengst gaat naar het voedselprogramma voor de kinderen van Nagwa!

4 thoughts on “126. Eenmaal, Andermaal

  1. Hallo Hans/Mirjam, prachtig weer! In alle opzichten.
    Wat zijn de verzendkosten voor 1 of enkele exemplaren naar Zweden?
    Is natuurlijk alles behalve eten wat de lokale pot schaft hier maar misschien wel lekker warm/heet voor de komende koude winter.
    Overigens leuk doorkijkje zo, jullie ‘pad af’. Heb er vaak gereden ’s zomers op de trekker om er voor Gerrit het gras te wiersen achter in het land naast de Tjonger. Zweet op mijn voorhoofd om alles op jullie erf een beetje heel te houden🙂 Vlak langs de Boeddha. Paste maar net. Geweldige dagen! Mooie tijd.

    • Maarten!
      Het boek kost € 24,95 ex verzendkosten.
      Via de webwinkel rekenen we voor verzending binnen Nederland € 3,00 per boek, zijn ook de reële kosten.
      Naar Zweden kost het € 9,35 van 500 gram tot 2 kilo. Tot drie exemplaren valt het binnen die categorie (ruim 500 gram per boek), dus als je wilt bestellen graag tot drie stuks vermeerderen met die € 9,35. Maar dan svp niet via de webwinkel bestellen, maar rechtstreeks overmaken op de rekening van Duniya, IBAN NL22ABNA0441624383 BIC ABNANL2A o.v.v. het aantal. Geef je in dat geval nog even apart je adres door?

      Ja, het recht van overpad is goddank enkele jaren geleden opgeheven, geen trekkers en/of gierwagens meer die over het erf denderen. Met Gerrit bedoel je Terwee? Had geen idee dat je voor hen op de trekker klom. Waarom niet eens afgestapt voor een glas wijn? We halen het nog wel eens in als je weer eens in Frieslân bent. Zal je niet meevallen, je voormalige (bijna)buurman Marc van Sambeek heeft een gigantische varkensloods gebouwd, is nu bijna klaar. Een schande, maar onze protesten waren tevergeefs.
      Groet!

    • Het boek is in zoveel opzichten bijzonder! Ik gaf het laatst cadeau aan een vriendin en het hele gezelschap was er enthousiast over! Het misstaat zelfs als tafelboek (hoe toepasselijk) niet! De muziekfragmenten die je kunt beluisteren geven het koken extra sfeer! Ik hoop en denk dat het weleens heel hoge ogen kan gooien! Omdat het zich onderscheidt! Laatst stond in de Leeuwarder Courant een artikel over Streedfood. Helaas besteedden ze geen aandacht aan dit boek maar het verschijnsel Streedfood is actueel. Ook ik wacht met spanning af!

  2. Ik heb gelijk even zitten kijken waar het is want ik studeer natuurlijk in Eindhoven en loop rond op de Dutch Design week, wat een prachtig evenement is.
    Dinsdag ga ik met een paar vrienden filmen en misschien kunnen we even langskomen. Radio Royaal is een mooie locatie en Ik zou zeker wat tijd vrijhouden om de Dutch Design Week verder te bekijken. Nu is Eindhoven op zijn mooist zou ik zeggen. Veel energie en vrolijke mensen, veel design en creativiteit. Prachtig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s