106. Raadselteksten

Vorige week waren we gevraagd het optreden van een Nederlandse popzanger te fotograferen. Frank Boeijen. Geen onbekende naam, maar ik kon er zo een twee drie geen nummer bij bedenken. Was hij soms de zanger van dat opgewekte Ik Heb Stiekem Met Je Gedanst? Maar Google gaf me een ferme tik op m’n vingers. Dat, zo bleek, was van een band met de merkwaardige naam Toontje Lager. Reeds lang ter ziele gegaan, las ik. Halverwege de jaren tachtig. Nee, dan Frank Boeijen. Die draait al ruim dertig jaar mee, en volgens Wikipedia lang niet onverdienstelijk.

Lastige discipline, popfotografie. Zo’n concert duurt gauw anderhalf uur, maar al die tijd gebeurt steeds hetzelfde. Een paar mannen met gitaren die spelen en zingen. That’s it. Als je drie foto’s gemaakt hebt ben je d’r wel, bij wijze van spreken. Je moet minstens een rondspringende bekkentrekker als Mick Jagger als frontman hebben wil je wat gevarieerd beeld kunnen schieten. Maar Frank Boeijen blijkt een wat saaie man in zwart kostuum die slechts twee gezichtsuitdrukkingen in z’n repertoire lijkt te hebben. Neutraal als hij ballades zingt, en een grimas als hij bij een rocknummer stevig moet uithalen. Want swingen doet het. Wonderbaarlijke teksten zingt hij trouwens. Een van zijn succesnummers heet Zeg me dat het niet zo is. Toen hij het tijdens het concert speelde begreep ik al niet zo goed waar het over ging, en als ik de tekst herlees is het me nog steeds een raadsel. Ouders die een gestorven kind betreuren? Een man die zijn vrouw kwijt is? Raadseltekst. Maar ik had niet de indruk dat het de fans iets kon schelen. Aandachtig stonden ze te luisteren en klapten langdurig toen het liedje uit was.

De volgende dag ging ik in mijn archief op zoek naar foto’s die ik van eerdere popconcerten maakte. Want opeens schoot me te binnen dat ik, toen ik nét met fotografie was begonnen, bij een aantal optredens hondsbrutaal met mijn Pentax op het podium was geklommen en foto’s had gemaakt. Niemand die me tegenhield. Ongelofelijk, maar waar. Als je tegenwoordig te dicht bij een poppodium komt krijg je als je pech hebt een hengst voor je kop van een gespierde bodyguard, maar in de jaren zeventig ging het tijdens de nachtconcerten in het Concertgebouw gemoedelijker toe. Keurig zaten we op onze stoelen en luisterden naar Yes, Leonard Cohen, Moody Blues, Andy Pratt en Supertramp. Maar geen van allen had ik gefotografeerd, dat wist ik. Wie dan wel? Na enig zoeken vond ik de negatieven. Kodak Tri X Pan, een mooie fijnkorrelige 400 ASA zwartwitfilm, die ik had opgewaardeerd naar 1600. Vergeelde etiketjes brachten in herinnering wie er op stonden: Lou Reed in Carré, en de Amerikaanse folk rock band America in het Concertgebouw, beide in 1974. Van dat laatste optreden herinner ik me niets. Lou Reed wel. Zoals hij opkwam tijdens de intro van Sweet Jane en zijn kop in de immense podiumspeakers duwde. Dat ik destijds het lef heb gehad ijskoud het podium op te klimmen is haast ongelofelijk. Maar de negatieven bewijzen dat ik het gedaan heb. Ze zijn gekrast en beschadigd. Bijna veertig jaar in een archiefmap heeft ze geen goed gedaan. Enorme vooruitgang, de digitale fotografie.

Onderstaand een selectie van de foto’s die ik tijdens het Frank Boeijen concert maakte. Ben redelijk tevreden. Mirjam trouwens maakte een prachtige serie, hier als slideshow te zien. En die foto’s uit 1974? De negatieven moeten gedigitaliseerd worden. Ben benieuwd. Maar dat Lou Reed een heel wat spannendere kop heeft dan Frank Boeijen, dat weet ik wel zeker. En geen raadselteksten.

1 reactie op “106. Raadselteksten

  1. Mooi Hans,
    Frank Boeijen heeft naar mijn meing ook altijd teksten die niet rijmen en daar en boven bijna altijd onverstaanbaar zijn. Kan me helemaal in je stuk vinden.
    Groet,
    Carel

Geef een reactie

