41. En De Winnaar Is …

Het pleit is beslecht. Ik heb definitief besloten dat de zwaan mij liever is dan de ooievaar.

     Toegegeven, geen ontboezeming om doorwaakte nachten van te krijgen, maar het slotaccoord van een debat met mijzelf, en hier in deze pagina’s al eerder aan de orde geweest. Nu de weegschaal in het voordeel van de cygnus olor is doorgeslagen wil ik ook graag toelichten waarom, en daar ben ik gauw mee klaar: de zwaan is de mooiste van alle grote vogels die je hier ziet. Subjectief, zeker. Want waarom niet de blauwe reiger met zijn fraaie kuif? Vanwege de snavel. Een afschrikwekkende spies waar als bij toeval nog een vogel aan vastzit. Om die reden valt ook de ooievaar af. Prachtige kleuren, maar dezelfde eigenaardige fysieke proporties. En wel eens gezien hoe ze een prooi naar binnen schrokken?  

De zwaan dus als winnaar. Elegante, witgevederde glorie, lust voor oog én oor. Haast niets zo mooi als een weiland vol grazende zwanen, en als ze opvliegen een symfonie van zwoegend fluiten. Na vijftien jaar Friesland ben ik er nog steeds niet op uitgekeken.

     En terzijde: het toeval wil dat mijn naam in het Hindi zwaan betekent. Groot was de verrassing toen we jaren geleden ontdekten dat een Indiaas blocnote naar mij is vernoemd …

 hans-writing-pad-vhev

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onlangs zag ik voor het eerst een zwanenechtpaar de liefde bedrijven, en dat heeft mijn respekt voor deze kolossale dieren herbevestigd. Liefde? Jazeker. Wel eens gezien hoe het bij eenden toegaat? Een wonder dat de vrouwtjes overleven, die stakkers worden belaagd door drie, vier hitsige kerels en als ze pech hebben verdrinken ze, want het manvolk eist zijn beurt en na gedane zaken nemen ze de benen en laten het uitgeputte vrouwtje voor dood achter.

     Hoe anders gaat het bij zwanen. Man en vrouw altijd samen, nooit een sparringpartner, en de liefde een tedere daad die beklonken wordt met een weergaloze vreugdedans ….

zwaan-1-vhev

zwaan-2-vhev

zwaan-3-vhev

zwaan-4-vhev

zwaan-5-vhev

En als dat nog niet genoeg is om mijn pleidooi voor de zwaan kracht bij te zetten: gisteren dwaalde ik niet ver van hier langs de waterrand en trof een zwaan op enkele meters afstand tusen het jonge riet. Ze vloog weg in een spoor van waterdruppels, mij achterlatend in een staat van ontroering en dankbaarheid dat ik dit van zo dichtbij kon meemaken ….

zwaan-6-vhev

zwaan-7-vhev

zwaan-8-vhev

2 thoughts on “41. En De Winnaar Is …

  1. Shockerend: je bent een jager Hans!
    Met een loepzuiver oog wacht je op je prooi, alert; het moment waarop je je prooi vangt, schiet… perfect raak!!! Jouw ontroering is de mijne….

Geef een reactie

