38. April Is The Cruellest Month

Wie herkent hem niet, de openingsregel van The Waste Land van T.S. Eliot  –

April is the cruellest month, breeding
Lilacs out of the dead land, mixing
Memory and desire, stirring
Dull roots with spring rain.

Nooit precies begrepen wat Eliot met de openingszin van zijn beroemdste gedicht bedoelde. Cruellest month? Nederlandse vertalers hadden het er ook moeilijk mee, zwalkend tussen wreed, onbarmhartig en sadistisch.
    Ik ben altijd een groot liefhebber van Eliot geweest en zal veel van zijn gedichten blijvend koesteren: The Journey of the Magi, en het wonderbaarlijke The Love Song of J. Alfred Prufrock, maar met dat ellenlange Barre Land ben ik nu wel klaar. Wat mij betreft is het intellectualistische piepjanknor.
      Zou er in de geschiedenis van het geschreven woord een ander gedicht zijn dat zo uitvoerig becommentarieerd is als The Waste Land? Deskundigen hebben onder hun bureau allemaal een grote doos vol uitleg. Het zou een reactie zijn op de spirituele leegte van de naoorlogse generatie. Nee, zegt een ander, het is een kritische kanttekening bij de proloog van The Canterbury Tales van Chaucer. Volgens een derde werd het ingegeven door jaloezie, omdat zijn vrouw een relatie onderhield met de wijsgerige rokkenjager Bertrand Russell, en een vierde wijst op Eliot’s onderdrukte homoseksualiteit.  

Hoe dan ook, een seksuele connotatie ligt voor de hand. April! De natuur roert zich, alles jeukt, duwt, groeit en grijpt dat het een lieve lust is. Voor wie grondig overhoop ligt met zijn eigen testosteron is dit een periode van diepe wanhoop. En dan is april al gauw wreed en onbarmhartig.

Ik ben verzot op april. Zelden voel ik me hier meer op m’n plaats dan in het voorjaar. Bijna vijftien jaar al op dit paradijselijke plekje in Friesland en elk jaar opnieuw vergaap ik me in dit jaargetijde aan de zoete razernij van ontluikend leven. Kan de wereld mooier zijn dan hier en nu?
     Ik heb geprobeerd dit vast te leggen in elf beelden, gemaakt gedurende de laatste paar dagen. Elf bewijsstukken die laten zien dat elke dag hier nieuw is, en een wonder. En dit jaar is april wel heel bijzonder, met die warme dagen en stille koele avonden, soms zou je zweren dat het juni is. En overal de energie, de tomeloze kracht van die mooie, tedere maand april.

april-1-narcissen

Om te beginnen de narcissen, de ultieme ode aan het voorjaar. Inmiddels bijna alweer uitgebloeid, mede door de lage waterstand in deze uitzonderlijk warme april 2009. Maar wat zijn ze mooi, met hun flonkerende hart –

april-2-lammeren

En wat zou Friesland zijn zonder de lammeren? Elke generatie opnieuw vergapen wij ons aan hen en zij aan ons en onze wereld. En nadert de schemering, dan zien we ze rennen en buitelen alsof ze slechts een kort leven te vieren hebben. Vaak is dat ook zo. Maar kort als het is, het is mooi –

april-3-fazant

Nee, geen truuk, geen grapje op de computer. Dit is echt zoals hij door de wereld loopt, die voorzichtige fazentenhaan met zijn ongecensureerde, kleurenweelde. Soms moet je hem via de omweg van de fotografie zien om zijn pracht ten volle te beseffen –

april-4-oioievaar

Langzaam zwevend op de thermiek, de ultieme elegantie. Soms met twintig, dertig tegelijk. Ik heb nog steeds niet besloten wie nu mijn favoriet is, ooievaar of  zwaan. Maar wie ook voorbij komt, het is het elke keer opnieuw een feest ze te zien –

april-11-drie-zwanen

En dan zie je dit en bekruipt me direkt de twijfel. Toch de zwanen als favoriet? Na al die jaren zijn we op deze wondervogels niet uitgekeken, elke keer is het weer een Aha-Erlebnis als ze komen overwieken –

april-5-meisjes

Maar niets gaat boven onze eigen veestapel. Ezel Bob, intussen alweer 13 jaar oud. Geit Bram, waarvan we de leeftijd niet precies weten, ze zou net als Bob van 1996 zijn. Haar conditie wordt zoetjesaan wat minder. En Lodewijk, onze eigen Bruintje Beer, zes jaar oud en barstend van de energie –

april-6-ooievaar-nest

Ooievaars zij hier tamelijk normaal: een handvol kilometers naar het oosten is een broedstation, en als hier het land wordt gemaaid komen ze in wolken aanzetten. Dit is het ooievaarsnest van Slijkenburg, op zes kilometer van ons huis. Sinds enkele dagen is het weer bewoond –

april-7-zwanen-nest

Hoe ver je hier moet gaan om dit te zien? Niet ver. Op je gemak, wandelend, tien minuten van ons huis. Een zwanenechtpaar, het vrouwtje was al twee weken in de weer met het nest, maar sinds kort wordt het menens, nu bemoeit hij zich er ook mee. Waarschijnlijk zijn de eerste eieren er al, ze kwam niet van het nest terwijl ik fotografeerde, en hij bleef in alle rust riet plukken om het fort te verstevigen. Over een week zal alles rond het nest kaal zijn –

april-8-waterhoen

De meerkoet op jacht naar voedsel. Soms kan je een uur op de uitkijk zitten en gebeurt er niets, kwekken ze een beetje rond of halen flauwekul uiit in het riet. En dan opeens gaan ze op jacht naar planten en insekten. Húp, met de kont omhoog en kop onder water. Waarom snoekduik? Is er niet zoiets als een meerkoetduik? –

valkje1

En dan de torenvalk, Falco tinnunculus. Dit is een mannetje, kijk maar, hij heeft een grijs kopje. Vroeger thuis hadden we een opgezette op de boekenkast, met blinde glasogen, de klauwen om een stammetje geklemd. Deze niet, deze ziet alles. Temperatuur, beweging, niets ontgaat hem. Hoe vaak zouden zijn vleugels per minuut moeten slaan om zijn lijf  in de lucht te houden? Soms zitten ze zo fanatiek achter hun prooi aan dat die bij ons  in volle vaart tegen de ramen vliegen. De prooi, nooit de valk –

april-10-grauwe-ganzen

En wat zou het platteland zijn zonder de grauwe gans? Het nieuwe leven, en voor de zekerheid meteen met vijftien, want snoek en reiger loeren.

Mooi hier, dit land, dit platte land in april. Niks cruellest month. Een feest, een jubel.

5 thoughts on “38. April Is The Cruellest Month

  1. Geweldig Hans! Ik waande me weer in de Veenpolder! Even slikken hoor. Daar is april inderdaad geweldig!

    Dank je wel! Groet Maarten

  2. Nou, je hebt het voor elkaar: ik heb even heimwee, hier in Hanoi. Ik kom weer snel samen met je genieten, op ons mooie plekje! Even ‘ wat afmaken’ en dan ben ik er weer. Mei was toch ook mooi? En juni? En…. Hou het voor me vast! Kom eraan! Mirjam

  3. Ja, zo heb je mij te pakken : muziek in mijn oren wat je allemaal schrijft, en dan die beelden: een heerlijk preludium, dan een prachtig interludium en een hartverwarmend postludium; wat maak je een knappe modulaties!! Dankjewel Hans, voor het verwoorden van mijn gevoel!! Hug, Wilma

  4. Beste Hans,
    Je bent bevoorrecht als je deze schoonheid in de maand April mag zien,Dus jij ook.
    Groeten,Hans.

Geef een reactie

