27. Alle Reden Vom Wetter

– Mooi weer vandaag.
– Wel koud, hè?
– Ja, maar wel mooi, het weer, vandaag.
– Ja, maar wel koud.

Het vocale orkest is weer losgebarsten. Als je elkaar weinig te vertellen hebt is er altijd nog het weer. Een eeuwenoude traditie, waar de Deutsche Bundesbahn in 1966 handig op inspeelde: een advertentiecampagne met de kop Alle Reden Vom Wetter toonde een comfortabele DB trein, met daaronder in kleinere letters de gewiekste pay-off Wir nicht. Toen ik mij in 1967 in Duitsland vestigde, zag ik aldaar in menig studentenkamer een rode poster van de SDS, de Sozialistischer Deutscher Studentenbund, die schaamteloos de kreet hadden overgenomen, maar in een geheel andere context. Centraal de koppen van Marx, Engels en Lenin en in koeienletters het tot strijdkreetniveau opgeblazen Wir nicht.  Op tafel, tussen volle asbakken en glazen verschaald bier, lagen beduimelde exemplaren van het Communistisch Manifest en Das Kapital. De wereld moest veranderd! Het vertrapte arbeidersproletariaat diende de weg naar verlichting gewezen te worden en de studenten, zonder uitzondering uit gegoede milieus,  zagen zich tot deze nobele taak geroepen.

Het organisatorische brein van de lokale studentenbeweging was ene Rudi Meissner. Ziekenfondsbrilletje, lang sluik haar, Afghaanse jas. Kortom, het complete palet van het jaren zestig cliché. En maar diskutieren.  Nog nooit had ik mensen ontmoet die zó lang konden lullen over voor mij volstrekt abstracte thema’s. Een mij vreemde wereld, en ik heb het geweten ook. Oei, wat heb ik het moeten ontgelden. Een Kapitalistisch angehauchter Käsekopf was ik, zonder enige notie van fundamentele maatschappijkritiek. Vond ik dan niet ook dat de bürgerliche Konsumgesellschaft  zijn langste tijd gehad had? En dat het hoog tijd was voor een revolutionaire jeugdcultuur die definitief  zou afrekenen met de gevestigde orde? Alle macht aan de buitenparlementaire oppositie!
(Navrante kanttekening: op hetzelfde moment werd elders in Duitsland vanuit dezelfde ideologie de Rote Armee Fraktion opgericht – maar daar had der Rudi geen weet van.)

alle-reden-vom-wetter1 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twintig jaar later loop ik hem onverwacht tegen het lijf, diezelfde Rudi. Interessante ontmoeting. Strak in het pak, een Porsche 911 Cabrio en eigenaar van vier appartementencomplexen, geërfd van vadertjelief. Wat er toch met zijn Marxistisch-Leninistische gelijkheidsidealen gebeurd was? Hij haalt zijn schouders op en lacht wat, een tikje bedremmeld. En ik neem me voor: geen loze kreten, geen idealen die je niet kunt waarmaken. En vooral: je mag gerust over het weer praten. 

En dat doen we dan ook dezer dagen. Praten over het weer. En hoe! Vier keer daags checken we op teletekst het weerbericht of het écht wel klopt, die aangekondigde nachtenlange vorst, of er niet toch opeens dooi invalt. Niks daarvan. Vannacht vroor het hier in Friesland acht graden. Ons land ligt in winterslaap, de sloten diep bevroren, en de dieren raken in lichte paniek als wij in dikke mist opeens op de schaats voorbij komen  – 

 schaatsen-311208-3-web 

schaatsen-311208-6-web

En niet dat het ook maar iets met Friesland te maken heeft, maar nu we toch Vom Wetter Reden, ik heb ontdekt wie het origineelste weerbericht maakt: David Lynch.

De geestelijk vader van de fameuze televisieserie Twin Peaks en films als Blue Velvet en Wild at Heart, heeft op zijn website www.davidlynch.com een min of meer dagelijks bericht over het weer in Los Angeles. Klik op de knop Daily Weather Report. Met luide stem vertelt hij vanachter zijn bureau wat er buiten gaande is, en je moet ‘m maar op z’n woord geloven, want de buitenwereld krijg je niet te zien, en al helemaal geen weerkaart. Hij zit achter z’n bureau, kijkt door het raam en vertelt wat hij ziet, that’s all. Een verrukkelijk absurdistische meterologische column waar zelfs Erwin Krol, de allerleukste weerman van Nederland, niet tegenop kan.

Ziezo. Het jaar is voorbij. Morgen beginnen we aan de negende. Zet ‘m op!

Geef een reactie

