16. Een Rondje Talkpoeder

Of apen kunnen zwemmen, was de vraag die ik onlangs stelde. Logisch dat het antwoord bevestigend is. Met een simpel ‘neen’ ben je gauw klaar en heeft zo’n vraag weinig zin.

Maar ik breng het naar voren, omdat ik het oprecht niet wist. Als kind altijd met m’n ouders naar Artis, en dus opgegroeid met de vanzelfsprekendheid dat apen braaf op hun rost blijven. Want omringd door water. Eenmaal zelf vader geworden ging het naar de dierentuin in Emmen, waar we precies hetzelfde zagen: massa’s apen op een rots veilig achter de slotgracht. Af en toe een poot in het water om een appel te pakken, dat was het wel zo’n beetje. En toen dus die vermaledijde Bokito. Maar dat was geen zwemmen, die sprong. Dus dat telt niet.

Nee, dan Thailand. En meer in het bijzonder de apen bij de tempel in Prachuap Khiri Khan. (Toegegeven, daar heeft niemand wat aan, die naam, maar zo’n mooie mondvol kan je moeilijk ongenoemd laten.) Nu heb ik behoorlijk de pest aan apentempels, zag ze volop in India en Nepal en dat is vragen om narigheid. Vieze engerds zijn het, die als het een beetje tegenzit blazend tegen je opspringen en je tas van je schouder rukken. Maar ik wilde niet meteen aan die vooroordelen toegeven, weet je veel, misschien zijn Thaise apen anders, geef ze een kans. Dus zwetend en hijgend 412 treden omhoog in de verzengende middagzon naar de apentempel, en met een beetje geluk nog een mooi uitzicht over de baai ook. Maar eenmaal boven is het gauw uit met de pret. Geen sekonde heb ik me veilig gevoeld. Overal apen, die blazend en blikkerend hun domein verdedigen. En ze zitten echt overal. Achter Boeddhabeelden, tussen de bloeiende bougainvillea, en op de banken vanwaar het vermoedelijk schitterende uitzicht genoten kan worden. Maar nu dus niet, want die apen. Lieve help, wat een grote tanden.

Maar eenmaal weer veilig beneden ontdek ik aan de voet van de tempelberg een vijver waar apen vrolijk in en rond het water spelen. Door het dolle heen zijn ze. Zitten achter elkaar aan, duiken van grote hoogte in het water, spetteren elkaar nat en krijgen af en toe fikse ruzie, die ze even later opvallend teder en liefdevol bijleggen. Wat een schouwspel.

Of apen kunnen zwemmen? Nou, reken maar.

apen-2.jpg

apen-3.jpg

apen-4.jpg

apen-5.jpg 

Ben inmiddels flink afgezakt richting zuiden, volg de kleine kustwegen langs de Golf van Thailand. Merkwaardige oorden krijg je daar te zien. Opeens gigantische hoogbouw waar toeristen geacht worden hun vakantie door te brengen (en dat ook massaal doen), maar elke relatie tussen het bouwwerk en de omgeving ontbreekt. Projektontwikkelaars hebben plompverloren een protserig gebouw neergezet met een lange oprijlaan waar een slaperige mijnheer in uniform de poort bewaakt.
Drie minuten verder is alles voorbij en vergeten, waan je je weer in een wereld waar de tijd zo te zien geen vat op heeft gehad. Een lagune met vrolijk blauwgeverfde vissersbootjes, kleine huisjes onder de palmbomen, kinderen scharrelen onbekommerd met zelfbedacht speelgoed op het erf. Een hond ziet de vreemde fietser en blaft, maar blijft liggen, want te warm. Een vredige wereld lijkt het. Achter de schermen misschien minder idyllisch, maar ik rij voorbij en ben tevreden met beelden van het paradijs, want dat is wat je wilt zien.

Zo was er in Bangkok een winkel waar ik expres naar terug ben gegaan om de winkelruit te fotograferen. Je zult je maar eenzaam voelen in zo’n grote stad, en dan dit. Kom, vreemdeling! We vinden je aardig!
        
apotheek.jpg 

Zo was er ook zo’n aardig moment ergens bij het oversteken van een rivier. Je staat te wachten aan de oever, het veerbootje is net vertrokken vanaf de aanlegplaats aan de overkant, de stroming sterk, je ziet hoe gewiekst de bootsman zijn scheepje over de rivier loodst, die kent de grillen van het water. Terwijl ik sta te wachten tot het veerbootje terugkeert arriveren meer passagiers, opgeschoten spul met brommers, de motoren knetteren, ze geven gas, beetje opschepperig doen voor de farang, de buitenlander? Eenmaal aan boord en onderweg naar de overkant maken ze grapjes en gebaren. Ik pak de camera, fotografeer het tafereel, een oudere medepassagier kijkt enigszins misprijzend naar de jonge generatie. De wereld is overal hetzelfde.

Dan komt er een plastic fles tevoorschijn. De helmen gaan af, handen worden uitgestoken, er komt talkpoeder uit de fles. Er wordt gewreven en gesmeerd dat het een lieve lust is. Handen, nek, gezicht, verkoelend in deze hitte. Dan wordt de fles opgeheven, een gebaar naar mij, kom, wil je ook?

Een rondje talkpoeder op de veerboot. De oude man doet ook mee. Dat komt wel goed, met die jongere generatie.   
      
maan-1.jpg

Westwaarts nu, pal onder de grens met Birma door naar de andere kant van het smalle Thailand, naar de kust waar drie jaar geleden de vloedgolf over het land sloeg en de wereld een nieuw woord leerde kennen: tsunami.

6 thoughts on “16. Een Rondje Talkpoeder

  1. Zucht, wat een heerlijkheid weer. Verzengende hitte is waar ik naar verlang. Grappig hoor, die hang-groep-apen. Maar Hans, ze zwemmen toch niet echt? Ik denk laag water te zien waar de brutale apen kunnen staan? Maakt ook niet uit verder, ik heb zin om zelf als een aap te zwemmen. Dat zal het zijn. Maak je het goed verder? Geen feitskwaaltjes; lekke banden? remmen die niet het begeven? En mag ik om een actie-foto verzoeken: Hans in tempo, bergopwaarts middels zelfontspanner vastgelegd? Ik wil die kale kop van je weer eens zien!
    Komend weekje bezoek ik Zwitserland, of beter: ik bezoek mijn lieve vrouw die daar erg hard aan het werk is! Ook een uitje!

    wees gegroet en fiets ze!!!

    Roel

  2. Hoi Hans,

    We volgen je route met grote belangstelling want zijn voornemens ‘m zelf te doen in omgekeerde richting a.s. zomer (maar niet op de fiets helaas). Zeg die apen, ik twijfel, zijn ze lief voor elkaar of wordt hier een poging tot verdrinking gedaan?
    Liefs, Elise

  3. Helemaal eens met de mij onbekende Roel. Dat apen kunnen zwemmen is op grond van deze foto’s niet bewezen. Dus voorlopig ga ik er vanuit de slotgracht rond de apenrots in Artis (die ik als Hans’ broer goed ken: wat zijn we daar vaak geweest met het gezin in de jaren 50 en 60) een echt onneembare barriere is.
    Verder als steeds bedankt voor de geanimeerde berichten van het front. Ook ‘Eetzicht’ mag je van mij voortzetten, een leuk idee.
    Goede reis verder, en stuur wat hitte deze kant op!

    Liefs vanuit een vrieskoud Londen!

    Peter

  4. Ja, dat is het nadeel van het selectief foto’s laten zien… ik wilde van dat stukje in mijn weblog geen primatenspecial maken, en heb (mede omdat ik me soms wat benard voelde om zo dicht bij die in het water spelende dieren te komen, want het werd uit mijn verhaal toch wel duidelijk dat ze niet achter tralies zitten?) niet alles kunnen fotograferen wat ik zag. Namelijk: apen die echt zwommen. Onder water, echt een stuk zwemmen, dan weer boven om lucht te happen en verder zwemmen, en dan met een grote sprong de kant op en de natte vacht uitschudden. En daarna hup! er weer in. Ze wisten van geen ophouden.

    Wat er nu aan beeldmateriaal staat, ja, daar zou je uit kunnen afleiden dat ze een beetje pootje baden. En goeddeels is dat natuurlijk ook zo.

    Elise vraagt zich in gemoede af of dit geen geval van verdrinking is… nu, dat is het zeker niet, integendeel, het was na al dat blazen en blikkeren met die angstaanjagende bek vol tanden een verbluffend tedere aangelegenheid.

    Zonder in semantiek te vervallen (zwemmen of niet zwemmen): de afwezigheid van watervrees bij deze apen is evident.

  5. Hans, als ik je verhalen lees loopt het water mij uit de mond, zo smakelijk kan jij vertellen. Het is nu iets meer dan 2 jaar geleden dat ik je samen met Mirjam tegen kwam in Thailand op weg naar Cambodja en ik voel dat het weer niet te lang mag duren dat ik nog eens op avontuur kan vertrekken naar dat mooie Oosten. Bedankt dat ik van dit alles mag meegenieten.

    Philippe

Geef een reactie

