13. Koning Bhumibol en André Hazes

Om een gesprek verlegen in Thailand? Begin over het koninklijk huis. Succes verzekerd. Stap in een taxi, zeg waarheen je wilt gaan en vraag in één ruk door hoe het met de koning gaat. Als je rit niet al te lang duurt is de kans groot dat de chauffeur tot je eindbestemming aan het woord is.
In geen enkele monarchie ter wereld wordt de koning en zijn familie zo oprecht bemind als hier. Overal, tot in de kleinste dorpen, staan reusachtige foto’s van het koninklijk paar, en een foto verdient net zoveel respekt als de koning in den vleze: kort geleden verdween een Zwitser achter de tralies toen hij in beschonken toestand een blikje bier tegen de fotokoning smeet. Op de meeste billboards ziet de inmiddels hoogbejaarde Bhumibol er trouwens wat breekbaar uit. Zijn vrouw Sirikit, met net zo’n wonderlijk gebeeldhouwd kapsel als onze Beatrix, is een struise dame die naast de schriele koning een waarlijk majestueuze indruk maakt.  

Ter informatie: de koning is een tikje verdrietig. Zijn zuster is een paar dagen geleden overleden. Er is een periode van 100 dagen rouw afgekondigd en zoals overal elders in het land is hier in Chiang Mai een podium verrezen met tientallen foto’s van de prinses, omringd met zwartwitte guirlandes, de Thaise kleur van rouw. Mensen bekijken eerbiedig de foto’s, hier en daar wordt wat gefluisterd, ongetwijfeld uiterst respektvol. Er schijnt zelfs een aparte taal te bestaan die gebruikt wordt als men over de monarchie spreekt. Rajasap, Koninklijke Taal.     

Chiang Mai dus, Noord-Thailand. Hier kijken ze niet op van buitenlanders die hun fiets meenemen, dat gebeurt zo vaak. Hoewel, kennelijk ziet deze security officer toch iets raars aan mijn ingepakte tweewieler. Het zal die tekening wel zijn.

chiangmai-fietsdoos-web.jpg

Het weerzien met Thailand is plezierig. Ruim twee jaar geleden waren Mirjam en ik samen in deze stad, hier begon de trip van bijna vier maanden door Thailand, Laos en Cambodja naar Vietnam. Nu ben ik er alleen, en dat is toch even wennen. En met een licht schuldgevoel, wetend dat thuis de regens op huis en erf neerkletteren, slenter ik in de aangenaam zwoele avond over straat, waar overal de verrijdbare eethuisjes zijn opgesteld. Rijst, noedelsoep, kip, geroerbakte kool. Voor 30 Baht, zestig eurocent, heb je een verrukkelijke maaltijd. 

chiangmai-foodstall-web.jpg

Veel is veranderd in die twee jaar. Veel bleef ook hetzelfde. Ik ga op zoek naar een foodmarket in de buurt van de rivier, waar we de wonderlijkste etenswaren zagen – gebakken kevers en schorpioenen, gekookte larven, je kon het zo gek niet bedenken of het was er, en voor de duidelijkheid stond er altijd een verklarende tekst bij, zodat je tenminste wist wat je aanwees. Wij gaven de voorkeur aan gewoon saté en soep met hete pepertjes, en met ons volle bordje zochten we een plekje in de massa aan een van de honderden plastic tafeltjes. Een bende was het, maar een gezellige bende.
Alles blijkt verdwenen. Met de grond gelijk gemaakt. Wat ik terugvind doet me denken aan het nieuwe Waterlooplein in Amsterdam, waar de sfeer van weleer voor altijd verdwenen bleek. Hier herhaalt de geschiedenis zich. Een overdekt plein met een gelijkvormige rij gemetselde keukentjes, een kassa waar je een soort Monopolygeld koopt om mee af te rekenen, en fancy winkeltjes met veel te dure toeristenrommel. Maar ook al zijn de gebakken kevers verdwenen, als vanouds bestaat er geen twijfel over wat er te krijgen is.       

chiangmai-vissen-web-1.jpg

En de tekenaars zijn er ook nog steeds. Of beter: de na-tekenaars. Ware artiesten zijn het, die met engelengeduld foto’s natekenen. Een Diana, iemand?  

chiangmai-tekenaar-web-2.jpg

En dan, in onvervalst Amsterdams steenkolen Engels, een bassige mannenstem. ‘Ken joe meek a koppie of dis, plies? But it hes toe bie reddie tomoro bekos ai flai hoom.’ In zijn hand een cd-hoesje van de reeds lang gestorven volkszanger André Hazes. Ik kan het niet laten, en in navolging van de grote Henri Cartier-Bresson, die onverwacht tussen de mensen kon opduiken om zijn foto te maken, leg ik mijn onbekende landgenoot vast, samen met z’n geliefde André.

chiangmai-andre-hazes-web.jpg

Slenteren door een drukke avondmarkt. Een verkoopster biedt me gefrituurde zeewier aan. Als ik aarzel, geeft ze me wat te proeven. Heerlijk. Ik reken vier zakjes af, snoep de eerste leeg terwijl ik verder wandel, de rest als versnapering voor morgen, als m’n tocht gaat beginnen. Dan ritmisch trommelen, zang, een swingende gitaar. Ik kijk, maar zie niets. Of toch, hier, kijk. Vier blinde musici keurig in de rij op de grond, als kinderen die treintje spelen. Ze maken plezier, en vooral: ze maken lekkere muziek. De mensen blijven staan, luisteren, hier en daar iemand die niet kan blijven stilstaan, meewiegen op de maat, wat wil je nog meer, als straatmuzikant?

Geld natuurlijk. Dat kan. Hier, gooi maar in de koektrommel. Ach, wat is het leven soms mooi en overzichtelijk.    

chiangmai-blinde-musici-web-2.jpg

4 thoughts on “13. Koning Bhumibol en André Hazes

  1. Och Hans, wat heerlijk daar. Doe mij ook zo’n Hazes!!! Hilarisch zeg… sjonge wat wil ik nu met je ruilen. Vandaag zou volgens onvervalste wetenschap de slechtste dag van het jaar zijn ( http://www.dvhn.nl/article3013383.ece ). Het zal wel… het weer is in ieder geval buitengewoon naargeestig. Dusss… voel je vooral NIET schuldig, maar blijf wel uit schuldgevoel veel blogs schrijven! Daar beurt een Hollandsch Mensch van op.

    Hals- und Beinbruch (op de fiets)
    veel groeten
    Roel

  2. Dag schat! Waarom zijn we daar ook alweer niet samen…? Oh ja, ik had andere dingen te doen. Waren die zo belangrijk? De twijfel slaat toe, hier in de modder. Nee hoor, ik geniet met jou, op afstand. En van je verhalen.

  3. Lieve Hans! Zucht….ik ruik de thaise etensgeuren. Heerlijk. Ben erg benieuwd naar de thaise tas die onderweg is naar NL. Wat lief van je!
    Debby

Geef een reactie

