10. Domweg Tevreden, Soms

Ja, soms ben ik tevreden. En toegegeven, het gebeurt niet vaak genoeg. Dom! zeg ik dan tegen mijzelf, maar dat meestal pas na afloop, in het besef dat er alweer een dag voorbij is die niet ten volle benut werd. Dom, en vooral: jammer. Want wat hebben we nodig om tevreden te zijn? Vooral nu ik net weer terug ben uit Vietnam en gezien heb wat ik zag. Is hier niet aan alle randvoorwaarden voldaan, en de rest slechts bijzaak? Natuurlijk.

Wat heb ik nodig om tevreden te zijn? Vraag het me morgen, en ik geef je een antwoord dat afwijkt van wat ik vandaag zou zeggen. Maar op dit moment zou mijn recept zijn:  

Zien: hoogste tijd om Secrets & Lies weer te zien, het meesterwerk van Mike Leigh, met het verbluffende acteerwerk van Timothy Spall en Brenda Blythen. Lezen: De Blauwe Bloemen van Raymond Queneau. Luisteren: Scarlatti’s sonate K.87 in B klein door Ivo Pogorelich. Of de vierhandige Liebesliederwalzer opus 52 van Brahms, maar dan uitgevoerd door mijn broer Peter en zijn vrouw Jade.

En steeds opnieuw kijken naar dit heerlijke werkstuk, “Blue Defeat”. Het hangt al jaren in mijn werkkamer, uitgescheurd uit een reeds lang vergeten tijdschrift. Het heeft me nooit zo geïnteresseerd wie de maker was. Ik wist alleen dat het privé bezit is van een verzamelaar in Chicago, maar bovenal wist ik dat het werkstuk me intens gelukkig kon maken. Het is de letterlijke verbeelding van de bij vlagen absurde fantasie die we begin jaren negentig bij Het Gebouw van de VPRO hanteerden. Anders gezegd: wat Tom Waits met muziek deed, flikte deze kunstenaar met beeld. Ik kan het niet uitleggen. Je snapt het, of niet.   

Vandaag wilde ik per se weten wie de maker is, en heb Teun Hocks gemaild, volgens mij de enige Nederlandse kunstenaar die deze humor snapt, omdat hij zelf zo’n buitenissige beeldtaal heeft. En zie, per ommegaande kwam het antwoord: de maker is Pieter Laurens Mol. Een landgenoot!

Interessante voetnoot: Hocks, Mol en De Clercq zijn allemaal uit het eind van de jaren veertig van de vorige eeuw. Of het iets betekent? Geen idee. Maar het voelt lekker.     

Mijn dag kan niet meer stuk.

blue-defeat.jpg

One thought on “10. Domweg Tevreden, Soms

Geef een reactie

